stellenbosch

27 januari 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag naar Stellenbosch, ruim 100 km rijden. Met de gids Leon hebben we dit wijngebied al bezocht en even een kijkje in Stellenbosch genomen, maar we vonden het daar zo mooi dat we er nog een dag willen doorbrengen. Stellenbosch is na Kaapstad de oudste stad en heeft zelfs een eigen universiteit. Er groot is de plaats niet, wel erg gezellig met veel terrasjes, galerietjes, winkels en veel toeristen en daardoor ook dure zaken en westerse prijzen.  We kijken uitgebreid rond en shoppen wat. Dan besluiten we verder te toeren over de Franschhoekpas. Dat blijkt een goed idee, want wederom een super mooie route. Zo zit je in een dal met alleen maar wijnbouw en grote witte wijnboerderijen, en de pas over en overweldigende ruige natuur. We zien ook veel bavianen langs de weg, wat zijn die beesten groot. Op de terugweg nemen we de verkeerde afslag en komen dwars door een van de grootste townships Khayelitsha. Hier wonen zeker 1,5 miljoen mensen. Het is een gekrioel van jewelste. Bij een kruispunt wordt ons raam schoongemaakt door een klein jochie. We voelen ons niet onveilig, dat zou de eerste week wel anders geweest zijn. Het schijnt dat je als toerist zelfs in dit township kunt overnachten, dat is vast een heel bijzondere belevenis. Kijk maar eens op internet naar Khayelitsa dan vind je wel foto's. Morgen gaan we naar Robbeneiland en pas om half 1 's nachts vliegen we.